چگونه ماتریس محتوا را طراحی و از آن استفاده کنیم؟
چگونه ماتریس محتوا را طراحی و از آن استفاده کنیم؟

ماتریس محتوا مزایای زیادی دارد و می‌تواند در برنامه‌ریزی به شما کمک کند. اما پیش رفتن مطابق آن همیشه آسان نیست مخصوصا اگر به تازگی وارد دنیای دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوایی شده باشید. توصیه ما این است که طراحی ماتریس را برای زمانی بگذارید که به KPI های محتوایی اولیه در برنامه‌تان رسیده باشید و بخواهید و گام‌های بلندتری در دنیای محتوا بردارید. 

۱- مرور وضعیت فعلی

در اولین قدم، وضعیت فعلیتان را مرور کنید. چقدر در برنامه بازاریابی محتوایی تا اینجا موفق بوده‌اید؟ چه تعداد محتواهایی در دسترس دارید که منتشر شده‌اند؟ فهرست کاملی از این محتواها تهیه کنید. اگر مدت زیادی از شروع کار شما گذشته است، می‌توانید برای شروع کار این فهرست را از محتواهای ۳-۶ ماه گذشته تهیه کنید.

۲- جا دادن محتواها در ماتریس محتوا

یک ماتریس محتوا رسم کنید و محتواهایی که فهرست کرده‌اید را درون آن قرار بدهید. هدف این است که بدانید تا اینجا روی کدام بخش تمرکز بیشتری داشته‌اید و کدان بخش خالی از محتوا مانده است.

۳- بررسی رقبا

سعی کنید تحلیل مشابهی برای رقیبانتان انجام بدهید و محتواهای آن‌ها در یک ماه گذشته را در یک ماتریس محتوایی رسم کنید. این کار برای طراحی ماتریس خودتان به شما ایده می‌دهد.

۴- رسم نقشه راه با استفاده از پرسونای مخاطب

هریک از پرسوناهای شما مسیر خاصی را در سفر مشتری می‌پیمایند. این مسیر را رسم کنید و مشخص کنید که هر پرسونا در طول مسیرش به کدام یک از قسمت‌های ماتریس محتوا بیشتر نیاز دارد. مراحل آگاهی، توجه و تصمیم‌گیری را رسم کنید و برای آن‌ها محتوا در نظر بگیرید.

۵- چالش‌های سفر مشتری

به یاد داشته باشید که سفر مشتری یک روند خطی نیست و افراد از زمانی که با برند شما آشنا می‌شوند تا زمانی که عمل خرید را انجام بدهند دائما از وضعیتی به وضعیت دیگر می‌روند. این چالش‌ها و مشکلات و انواع مسیرهای احتمالی را رسم کنید.

۶- توفان فکری و محتواهای جدید

حالا وقت این است که ببینید برای هر مرحله چه نوع محتوایی می‌توانید در نظر بگیرید. با کمک تیم محتوا یک توفان فکری به راه بیاندازید و ببینید انواع محتوایی که در هر مرحله و البته در ماتریس محتوا استفاده کنید چیست. در واقع در این مرحله شما دارید ماتریسی که در اول راه طراحی کرده‌اید را کامل می‌کنید.

۷- برنامه‌ریزی برای محتواهای جدید

بعد از به دست آوردن ماتریس جدید برای انتشار محتواهای ماتریس برنامه‌ریزی کنید. این برنامه باید به صورتی باشد که ترکیب و نسبت محتواهای شما در بازه‌های زمانی تعیین‌شده (مثلا یک ماه) مشخص باشد. مثلا اگر هدف شما از جمع‌آوری لید گذشته و می‌خواهید تمرکز را روی تبدیل لید به مشتری بگذارید، نسبت محتواهای متقاعدکننده به آموزشی را ۵ به ۲ قرار بدهید.