چرا داشتن ماتریس محتوا در برنامه بازاریابی محتوایی مهم است؟
چرا داشتن ماتریس محتوا در برنامه بازاریابی محتوایی مهم است؟

زمانی که دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوایی را شروع می‌کنید، اهمیت انواع محتوا بارها و بارها به شما یادآوری خواهد شد. به عنوان یک دیجیتال مارکتر و بازاریاب محتوایی تلاش خواهید کرد تا بهترین محتواها را برای مخاطبانتان تولید کنید و از این طریق توجه آن‌ها را به برند و محصولاتتان جلب کنید. اما تولید وانتشار محتوای باکیفیت به معنی موفقیت‌آمیز بودن استراتژی بازاریابی شما نیست! به عبارتی، تنها با داشتن محتواهای خوب نمی‌توانید بگویید که یک استراتژی قوی برای بازاریابی محتوایی چیده‌اید. به عنوان یک دیجیتال مارکتر حرفه‌ای، شما باید بدانید مخاطب‌ها و مشتریان شما در هر مرحله از قیف فروش و سفر مشتری، به چه نوع محتواهایی نیاز دارند و آن محتوها را به تناسب نیاز افراد در اختیار آن‌ها قرار بدهید. ماتریس محتوا یا ماتریس بازاریابی محتوایی، ابزاری مدرن در بازاریابی دیجیتال و محتوایی است که در این راه به شما کمک خواهد کرد. در ادامه با این ماتریس، کاربردهای آن و ساختارش آشنا خواهید شد.

چرا داشتن ماتریس محتوا در برنامه بازاریابی محتوایی مهم است؟

ماتریس محتوا تعداد زیادی لید اینباند (درونگرا) را وارد قیف فروش شما می‌کند: شما با استفاده از محتواهای مناسب، مشکلی را مطرح می‌کنید و آن را به یکی از جنبه‌های بیزنستان ربط می‌دهید. همزمان به مخاطب نشان می‌دهید که چگونه می‌توانید این مشکل را برطرف کنید و به این ترتیب باعث ایجاد مرحله آگاهی در مخاطب می‌شوید.

ماترس محتوا به چرخه فروش سرعت می‌دهد و باعث می‌شود نرخ تبدیل در بخش‌ّهای مختلف بالا برود: ماتریس محتوا به شما کمک می‌کند که برای هر مرحله از سفر مشتری و قیف فروش، محتواهای مناسب داشته باشید. به این ترتیب مشتری بالقوه به سرعت از بخش‌های مختلف عبور کرده و با شما وارد تراکنش مالی می‌شود.

ماتریس باعث توانمندتر شدن تیم بازاریابی می‌شود: ماتریس بازاریابی محتوایی به تیم مارکتینگ سرعت عمل می‌دهد و باعث می‌شود این تیم بتواند سریع‌تر و بهتر استراتژی‌های مختلف بچیند.

ماتریس بازاریابی محتوایی به محتواهای شما نظم می‌دهد: ماتریس محتوا باعث می‌شود شما بدانید که نیاز به کدام محتوا و در چه حجمی دارید. زمانی که می‌خواهید ترافیک وبسایت را بالا ببرید و از این طریق لید جمع کنید، نیاز به محتواهای سرگرم‌کننده و آموزشی خواهید داشت که معمولا چندان عمیق نیستند. اما هرچه فرد به انتهای سفر مشتری نزدیک‌تر می‌شود، نیاز به محتواهای تخصصی‌تر در تعداد کمتر خواهد بود.

 ماتریس محتوا نقشه راه محتوایی شما را تعیین می‌کند: برای داشتن یک برنامه بازاریابی محتوایی و دیجیتال مارکتینگ موفق نیاز به یک نقشه راه دارید که مخاطب را در طول مسیر راهنمایی کند. ماتریس کمک می‌کند تا این مسیر را طراحی کنید.

برای طراحی ماتریس محتوایی می توانید به مقاله چگونه ماتریس محتوا را طراحی و از آن استفاده کنیم؟ مراجعه و با مراحل آن آشنا شوید.