ماتریس محتوا دارای چه ساختاری است و به چند قسمت تقسیم می شود؟، ماتریس محتوا در واقع یک نقشه راه است که نشان میدهد مشتری شما در هریک مراحل سفر مشتری، به چه نوع محتوایی نیاز دارد. ماتریس بازاریابی محتوایی در واقع به تیم شما کمک میکند تا تمرکز خود را روی تولید و انتشار محتواهایی بگذارد که بر سفر مشتری تاثیرگذارند. به عبارت دیگر، ماتریس محتوا به شما نشان میدهد که چگونه باید انواع محتواهای خود را گسترش بدهید.
ساختار ماتریس محتوا
ماتریس محتوا از دو محور عمودی و افقی ساخته شده است. در ادامه هر محور را معرفی میکنیم:
محور افقی
سمت چپ این محور، مرحله آگاهی در سفر مشتری را نشان میدهد. هرچه به سمت راست حرکت کنیم، به مرحله خرید نزدیکتر میشویم.
محور عمودی
این محور نشان میدهد که محتواها چقدر احساسات و منطق افراد را درگیر میکند. در بالاترین قسمت این محور، محتواهایی قرار دارند که ۱۰۰٪ احساست را تحت تاثیر قرار میدهند و هرچه به سمت پایین محور حرکت کنیم، به محتواهایی میرسیم که جنبه منطقی آنها بیشتر است.
براساس این دو محور، ماتریس بازاریابی محتوایی را میتوان به چهار قسمت زیر تقسیم کرد:
۱- محتوای سرگرمکننده
این نوع محتوا برای زمانی مناسب است که شما بخواهید افراد را در مرحله اول سفر مشتری، یعنی آگاهی، از نظر احساسی تحت تاثیر قرار بدهید. جایگاه محتوای سرگرمکننده در یک ربع بالا سمت چپ ماتریس محتواست و شامل محتواهایی است که خیلی سریع مخاطب را تحت تاثیر قرار میدهند.
چند مورد از این محتواها عبارتند از
- مسابقهها
- کوییز
- محتوای وایرال
- ویدیوی برند
- بازی
۲- محتوای الهامبخش
این محتوا در ربع بالا سمت راست ماتریس محتوا قرار دارد و مثل محتوای سرگرمکننده، روی احساسات افراد تاثیر میگذارد. با این فرق که در بخشهای انتهایی سفر مشتری قرار دارد. یعنی محتوایی است که به جای آگاهی دادن، احتمالا افراد را به خرید ترغیب میکند.
به عنوان مثال، یک نفر با دیدن مسابقهای در صفحه اینستاگرام شما، نام برند شما را میشنود و به آن علاقمند میشود. مدتی بعد میبیند که یک سلبریتی معروف نیز محتوایی را درباره محصولات شما منتشر و از آن تعریف کرده است. اینجاست که این فرد میتواند با اعتماد به شما و انجام عمل خرید، سفر مشتری را کامل کند.
۳- محتوای آموزشی
یک محتوای آگاهیبخش دیگر که البته منطق افراد را تحت تاثیر قرار میدهد و جای آن در ربع پایین سمت چپ ماتریس بازاریابی محتوایی است. باید توجه داشته باشید که برای خرید بسیاری از محصولات، مخصوصا محصولاتی که قیمت بالایی دارند، جلب توجه مخاطب و به هیجان آوردن او کافی نیست، بلکه باید از نظر منطقی او را قانع کنید که برند شما ارزش دنبال کردن و صرف هزینه را دارد.
محتوای آموزشی برای آن دسته از مخاطبانی مناسب است که میخواهند تسلط شما به دانش حوزه محصولاتتان را بسنجند. چند مدل محتوای مناسب این قسمت عبارتند از:
- اینفوگرافیک
- پست وبلاگ
- راهنماهای استفاده از محصولات
- اخبار منتشرشده در خبرگزاریها
- کتاب الکترونیک
۴- محتوای متقاعدکننده
آخرین بخش از ماتریس بازاریابی محتوایی به ربع پایین سمت راست این ماتریس میپردازد. مثل محتوای الهامبخش، محتوای متقاعدکننده هم در قسمت انتهایی سفر مشتری قرار میگیرد با این تفاوت که از نظر منطقی افراد را قانع میکند که از شما خرید کنند. این نوع محتوا برای عدهای از مشتریان بالقوه مناسب است که پیش از خرید هرچیز احتیاج به سنجیدن تمام جوانب آن دارند. همچنین اگر محصولات شما هزینه نسبتا بالایی دارند، بهتر است از این محتواها استفاده کنید. چند مدل مناسب محتوای قانعکننده عبارتند از:
- وبینارهای آموزشی
- مطالعه موردی
- دموی تعاملی محصول
- تستیمونیال
- آمار و ارقام
اما برای اینکه با مزیت های ماتریس محتوا آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم مقاله چرا داشتن ماتریس محتوا در برنامه بازاریابی محتوایی مهم است؟ را مطالعه کنید.